Presentasjon av boka: Betydningen av å møtes. Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning

Forfattere: Aslaug Grov Almås er førsteamanuensis ved Høgskulen på Vestlandet, Brita Bjørkelo er professor ved Politihøgskolen og ved Oslo Nye Høgskole, Dag Roness er førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen og Marit Ulvik er professor ved Universitetet i Bergen.

Forlaget skriver: Skolens oppgave er ikke bare å sikre elever et målbart læringsutbytte. Skolen er også et sted der mennesker skal leve sammen og utvikle seg. Ett av fire kompetanseområder som er lagt til grunn for Fagfornyelsen er kompetanse i å kommunisere, samhandle og å delta.

Det relasjonelle aspektet inngår som en sentral del i dette. I en årrekke har professor emeritus Ingrid Helleve forsket på og formidlet relasjonens betydning i lærerutdanning og i lærerprofesjonen. Dette mangfoldet av perspektiver gjenspeiles i denne antologien hvor relasjonsperspektivet er det sammenbindende elementet.

Alle fire forfatterne kommer til biblioteket denne kvelden for å presentere innholdet i boka.

Velkommen til et inspirerende foredrag for alle som er opptatt av et godt læringsmiljø i skolen.