Dantes Inferno – et klassisk mesterverk enkelt gjenfortalt

Visste du at Dantes Inferno er en spennende skrekkhistorie? Og at teksten har aktuelle budskap, mange hundre år etter boken ble skrevet?

Forfatter Kristin Flood lanserte i 2021 boken ‘Dantes Inferno, for de late, grådige og syndige, en lettlest gjenfortelling av den italienske dikteren Dante Alighieris klassiker. Hans hovedverk Den Guddommelige komedie handler om en reise gjennom dødsriket i tre deler, der Inferno utgjør den første delen. Diktet fra 1300-tallet som er på totalt 5000 vers, har inspirert kunstnere, forskere og alminnelige lesere i århundrer.

I dette foredraget kombinerer Kristin Flood foredrag og opplesning og forteller levende om Dante Alighieri og hans samtid, middelalderen i Italia. Hun trekker også fram symbolene i Dantes verk og viser hvordan vi kan forstå dem i forhold til vår egen tid. For eksempel forklarer hun hvordan de syv dødssyndene - essensielle i Inferno - kan forstås på en moderne, psykologisk måte. Med bakgrunn i flere bokutgivelser om livsstil, vil hun avsløre hvordan Dantes Inferno kan brukes som verktøy til indre vekst og bevisstgjøring om eget liv.

Den italienske dikteren Dante Alighieri er en gigant i verdenslitteraturen. I 2021 feires hans 700 års jubileum over hele verden, fordi han døde i 1321. Dantes kulturelle og litterære betydning sidestilles med Shakespeare og Goethe.

Kristin Flood er født og oppvokst i Oslo med italiensk mor og norsk far. Hun har bodd og jobbet som journalist i Italia i cirka tretti år, blant annet i en årrekke for Aftenposten. For ti år siden begynte hun å studere Inferno på italiensk mens hun befant seg i en inferno-lignende helsetilstand etter en alvorlig ulykke. Inspirert av de lettleste utgavene av verket på italiensk, begynte hun å gjenfortelle handlingen på rim, i en enkel, norsk språkdrakt.

Kristin Flood hjemmeside: www.kristinflood.com