Foredrag om Armenia og Artsakh basert på boken 44 dager i Artsakh

Spennende foredrag mandag 6. september kl. 19.00.

Hei alle som er interessert i Armenia og det blodige angrepet på de lille enklaven Artsakh som fant sted i september 2020 der Tyrkia og Aserbajdsjan brukte alle tenkelige midler i forsøket på nok et folkemord på armenere. I 44 dager holdt armenerne stand mot en overmakt uten sidestykke.
Tyrkia og Asebajdsjan med til sammen 100 millioner innbyggere gikk til angrep på 120.000 armenere i den lille enklaven Artsakh som kun ble støttet av Armenia med sine tre millioner etterkommere etter folkemordet som fant sted mellom 1915 og 1918.

Armenia er et fattig fjelland som klorer seg fast i Kaukasus og stadig trues av utslettelse av sine svært aggressive naboer. Hvordan kan verden la dette skje? I boken 44 dager i Artsakh forklarer jeg bakgrunnen for armenernes situasjon, den tyrkiske og aseriske fornektelsen av et folkemord på 1,5 millioner armenere, kampene i Artsakh - men også Armenia og Artsakh slik det er å være besøkende i et område der befolkningen viser deg all sin gjestfirhet og kjærlighet, kjærlighet, nydelig mat, utrolig flott musikk, en enestående kultur, et sterkt folk og verdens aller første vinproduserende land.

Gled dere til å høre på en person som er forelsket i Armenia og som tør å fortelle sannheten om folkemord, overgrep, rasisme og en enorm hatretorikk instigert av de tyrkiske og aserbajdsjanske statsmakter. Jeg kan garantere et forrykende show av engasjement, underholdning, latter, glede, gråt og tristhet. Håper du har mulighet til å komme. Jeg holder nok på til klokken 20.00.

Sven Erik Rise