Participate in the event

Hva ville du sjøl ha gjort under krigen?

Ingar Sletten Kolloen holder foredrag på Moss bibliotek

Ingar Sletten Kolloen har nå utgitt andre bind i sitt storverk «Under krigen». Mens første bind «Vi må ikke falle» handlet om invasjonen av Norge, tar andre bind, «Nå må vi tåle alt», for seg årene 1941 og 1942 og litt inn i 1943. Tredje bind, som er planlagt utgitt neste år, går fram til freden.

Vi kommer tett på menn og kvinner som gjør motstand, mens andre velger å kjempe for nasjonalsosialismen, blir kjærester med tyske soldater eller går i tysk tjeneste. Og vi møter barn, unge og gamle i sitt strev med å skape en hverdag, da ingenting lenger er som det var før. Alles liv blir berørt. Familier splittes, venner ender opp som fiender.

Anmelderne har rost Ingar Sletten Kolloen for å bringe dagens lesere inn i det store dramaet krigstida var for hver eneste nordmann. I dette foredraget forteller han om arbeidet med krigsserien.

«En storslått krigsbok. Drivende godt fortalt.» (Aftenposten om bind 1.)

«Banebrytende om krigen. Kolloen har skrevet ei bok som gjør både historien og verden litt mer forståelig.» (Dagbladet om bind 2.)

«Med sin fengslande skrivekunst opnar han opp krigshistoria for nye generasjoner.» (Stavanger Aftenblad om bind 2)

Ingar Sletten Kolloen (født 1951) arbeidet i tredve år som pressemann, før han ble heltids forfatter. «Under krigen. Nå må vil tåle alt» er hans tiende bok. Han har mottatt flere priser og er oversatt til ti språk.

Dette arrangementet støttes av Moss biblioteks Venner - Årsmøte for vennene starter kl. 18.00 denne kvelden.