Gratis for medlemmer - ellers kr 50

Sensasjonelle helleristningsfunn i Østfold - Et visuelt foredrag

Aldri tidligere har det blitt funnet så mange helleristningsfelt i Norge. Tirsdag 3. mai kl. 18.30 inviterer Rygge Biblioteks venner til et visuelt foredrag med tre av landets fremste helleristningsjegere. Bare i løpet av de fem siste årene har Rygge-mannen Tormod Fjeld sammen med Lars Ole Klavestad og Magnus Tangen fra Borge doblet antall kjente helleristningsfelt i Østfold fra 500 til godt over 1100. Dette er sensasjonelt i nasjonal sammenheng.

Sentral  i det hele er grafisk designer Tormod Fjeld, som selv er fra Rygge og bor i Larkollen. Han er en av landets fremste helleristningsjegere. Landskapsarkitekt, billedkunstner og forfatter Lars Ole Klavestad har interessert seg for helleristninger i 40 år. Arkeolog Magnus Tangen har den samme interessen, men har det siste året også vært med å grave ut Jellestadskipet utenfor Halden. I fellesskap har de gjennom de siste årene jobbet med å knekke koden til hvor de ukjente helleristningene befinner seg og hva de kan bety.

I Råde var det fra før kjent åtte helleristningsfelt. Nå har de tre helleristningsjegerne økt antallet til over 120. Også i Rygge har det den siste tiden dukket opp spennende funn. Dette betyr at helleristningslandskapet, som tidligere har blitt definert mellom Tanum i sør og Onsøy i nord, er langt større enn tidligere antatt. Foredraget i regi av Rygge Biblioteks venner 3. mai setter Østfold på kartet som landets viktigste landskap med bergkunst fra bronsealderen.

Publikum skal få høre de tre helleristningsjegerne fortelle om de fantastiske funnene og hvordan de time etter time leter i mørket etter de skjulte skattene med lykter. I løpet av 2021 fant de rundt 100 hittil ukjente helleristningsfelt som lå gjemt i landskapet, mange av dem svært flotte. Også denne våren har det dukket opp flere spennende funn. Med erfaring, stor oppfinnsomhet og nytenkning, landskapsanalyser og kombinasjon av en rekke ulike verktøy og lys, maner de 3000 år gamle figurer som ingen har sett på mange hundre år, fram fra granitten. Ikke minst er det hele basert på naturopplevelser og fascinasjonen over det lokale landskapet. Oppdagelsene deres har frambragt en rekke nye momenter til å løse gåten om hva helleristningene var for noe.

Velkommen til et spennede foredrag på Rygge bibliotek!

Arrangementet støttes av Rygge Biblioteks Venner
Inngang: gratis for medlemmer av Moss biblioteks venner og Rygge biblioteks venner - ikke-medlemmer kr. 50,-.