103 år siden «Pallas» gikk ned

av Tor Magnus Jonassen
25.11.22
Den 18. november 1919 gikk barken Pallas på grunn utenfor Stalsberget på Søndre Jeløy ved Moss. Det var snøtykke og sikten var lik null, og det stolte seilskipet møtte sin skjebne.

S/S Pallas ble bygd ved Staubo Skipsverft i Tvedestrand i 1881, og var 38 år senere på reise fra Leith i Skottland til Kristiania med 830 tonn kull. Det blåste opp til uvær, og i firetiden om morgenen grunnstøtte det 45 meter lange skipet på Sauetogrunnen ved Jeløya i Oslofjorden.

Vannet fosset inn, og det ble raskt klart at skip og last ikke var til å redde. Kaptein M. W. Henriksen beordret mannskapet i livbåten, og de rodde nordover mot Son hvor de ankom utslitte, men i live i 10-tiden om morgenen.

Lasten og en del inventar ble berget etter forliset, og det er i dag ikke annet enn nedbrutte rester igjen av den en gang så stolte barken. (Tekst: Dykking.no - https://tinyurl.com/ye8wzwfd)

Bildet er hentet fra Vogtsamlingen - Mossebibliotekenes digitale fotosamling: Barken "Phallas" - Mossebibliotekene / DigitaltMuseum