Polarskuta "Fram" i Moss

av Tor Magnus Jonassen
14.12.22
For 111 år siden i dag ble kappløpet om Sydpolen avgjort, da Roald Amundsen og hans menn nådde Sydpolen. Ekspedisjonen hadde vandret over isødet siden oktober, hjulpet av hundespann som trakk dem over isen.

Den 14. desember 1911 var de endelig framme ved målet. Der plantet de et norsk flagg og satt opp teltet, og tilbrakte fire dager oppe ved polpunktet. Deretter vendte de hjemover og brukte jula og starten på det nye året til å komme seg tilbake til båten. Den 26. januar var de fremme, etter 99 dager på vandring og over 3000 kilometer tilbakelagt.

I 1930 besøkte skuta "Fram" som fraktet Amundsen og mannskapet hans Moss - på bildet farter den opp kanalen. Bildet er hentet fra Vogt-samlingen som er tilgjengelig via Digitalt museum.

Les mer om Roald Amundsen på biblioteket.

Eller lån filmen om Amundsens liv