Rekord i besøk og utlån på Mossebibliotekene!

av Tor Magnus Jonassen
05.02.24
Statistikken for i fjor viser at i 2023 hadde Moss- og Rygge bibliotek nesten 230 000 besøkende. Dette er ny rekord og bibliotekene har hatt en formidabel vekst i antall besøk etter nedgangen under pandemien.

Bibliotekene som møteplass:
230 000 besøkende og 300 arrangementer

- Vi jobber hele tiden for å utvikle Mossebibliotekene som en viktig møteplass for en svært mangfoldig brukergruppe. Målet er å være et sted der folk føler seg velkomne, hvor det er høyt under taket og man kan komme som man er. I en tid hvor flere sliter med økonomien, så bidrar bibliotekene til å minske forskjeller mellom folk, sier Tor Magnus Jonassen i Mossebibliotekene.

Til sammen 229 506 mennesker var på bibliotekene i sentrum og Rygge i fjor.

I tillegg til å låne bøker har bibliotekene hatt over 300 ulike arrangementer med blant annet forfattermøter, barneforestillinger, debatter, språkkurs, lesestunder, foredrag om miljøvern, helse,  historie og mye mer.

Miljø- og dyrevern på plakaten våren 2024

Denne våren er det miljø- og dyrevern vi retter fokus på, hvor vi byr blant annet på følgende:

•  foredrag av Martin Eggen som har skrevet boken «Uten fuglene vil vi ikke klare oss»
  • en panelsamtale om klimahandling lokalt og internasjonalt ved Forum for utvikling og miljø og Besteforeldrenes klimaaksjon
  • foredrag av Norun Haugen som har skrevet boken «Til dyrene», som handler om dyrevelferd i landbruket.
    Det blir også spennende forfattermøter blant annet med krimforfatter Jan-Erik Fjell.

Stor økning i utlån av barnebøker

Utlånstallene i fjor viser en solid økning i utlånet. Skjønnlitteratur for voksne økte med ti prosent i fjor,  og bestselgere som «Å vanne blomster om kvelden» av Valérie Perrin, «Vi er ikke her for å ha det morsomt» av Nina Lykke, «De kaller meg ulven» av Zeshan Shakar og «Gjestene» av Agnes Ravatn var på topp av utlånslistene.

Barneavdelingen opplevde en økning på hele 24 prosent i utlån av fagbøker og 15 prosent økning i utlånet av skjønnlitteratur.

- At utlån av barnebøker øker så mye er vi veldig glade for, spesielt med tanke på at mange barn opplever utfordringer med lesing. PISA undersøkelsen i 2022 viser en tydelig sammenheng mellom elevers hjemmebakgrunn og skoleprestasjoner, og en av bibliotekenes oppgaver er å jobbe for å minske disse forskjellene ved å stimulere til leselyst blant barn og unge i alle samfunnslag, sier Tor Magnus Jonassen.

Tekst fra Moss kommunes hjemmeside