Ukraina - litteratur om og fra et land i krig

av Tor Magnus Jonassen
10.03.22
Krigen herjer i Ukraina og det er stor interesse for litteratur om- og fra dette landet. Vi har samlet en del ressurser i denne artikkelen.

Se hva som finnes i vår egen samling i Moss:

Lenke til websøk

Det flerspråklige bibliotek har en samling på 350 titler som kan bestilles av lånere på egenhånd ved bruk av lånekort og pinkode men denne samlingen er begrenset i omfang og DFB opplever nå at de raskt tømmer for ledige titler. Nasjonalbiblioteket har derfor satt i gang et arbeid for å utvide dette tilbudet så mye som mulig, slik at bibliotekene kan tilby ukrainske bøker i tiden framover.

Søk i det flerspråklige bibliotek

Les Ukrainske aviser og tidskrifter i Pressreader
Med appen «PressReader» kan du lese Ukrainske aviser og tidskrifter. Det er 85 titler tilgjengelig på ukrainsk språk men det er også mulig å oversette teksten til andre språk. Dersom du har Bibliofil-appen vår, så får du tilgang hjemmefra til å gratis laste ned å lese aviser og tidskrifter i 7 dager av gangen. Logg inn i appen, klikk på det runde meny-hjulet og velg Digitale tjenester, klikk deretter på Pressreader og klikk på den hvite fanen så kommer du direkte inn i Pressreader appen.

Du kan også laste ned appen PressReader fra App Store eller Google Play. For å få tilgang til å laste ned publikasjoner i appen må u være koblet på bibliotekets trådløse nettverk - enten i Moss- eller i Rygge.Tilgang til å laste ned varer i 7 dager, deretter må leien fornyes i biblioteket. Du kan laste ned og lese tidskrifter senere, også når du ikke er tilkoblet Wi-Fi.

Biblioteksøk.no
Søk blant alle fag- og folkebibliotek i Norge og bestill bøker med lånekort og pin/passord:

Lenke til Biblioteksøk

Lesekroken.no

Finn og les ukrainsk-språklige eventyr

Nasjonalbibliotekene i Norden har gått ut med en felles støtteerklæring til det Ukrainske folket

Les den her (Tekst på engelsk)