Bilde av ungdomsavdelingen på Rygge

Ungdomsavdelingen på Rygge bibliotek har fått sjel i bøtter og spann!

av Tor Magnus Jonassen
16.01.24
Spennende samarbeidsprosjekt mellom Herman Bugten og Rygge ungdomsskole.

Mandag ble Herman Bugten og elever ved linjen Design & Redesign behørig takket, med eplemost og tale. Biblioteket søkte og fikk midler fra Viken Fylkesbibliotek – og vi kunne da sette i gang med et samarbeidsprosjekt med Bugten og Rygge ungdomsskole.

Herman laget bokkasser etter målsatte skisser fra elevene, som ble dekorert da de kom tilbake til skolen. To mannekengdukker har kommet på plass – og elevene har laget puter av gammel tekstil, kjøpt inn bruktgjenstander som har blitt redesignet, samt laget fantastisk fine glassmalerier til vinduene. Viken Fylkesbibliotek ønsket fokus på gjenbruk – og det har vi jammen fått til. En sliten hønsehauk, som satt på en hylle i en lokal bruktbutikk, har fått nytt nebb, flosshatt og et nytt liv. Det er nå mange nye sitteplasser, et flott bord og mange nye bilder på plass.

Tusen takk til Viken fylkesbibliotek, Herman, elever og lærer Lise Røtne for at vi nå kan tilby lånerne våre en skikkelig hjemmekoselig etasje å oppholde seg i. Alle inviteres til å synke godt ned i en gammel Chesterfield salong i ungdomsavdelingen. Store som små.