AngstKafé med Rita Jacqueline Van Ingelgem.

I årets første Angstkafé møter vi Rita Jacqueline Van Ingelgem.

Angstkafé er et samarbeid vi i Angstringen Moss har med Mossebibliotekene. Angstkafé er en møteplass der vi introduserer en organisasjon/ enkeltperson med en historie innen psykisk helse og rus. Det holdes hver siste tirsdag i måneden fra klokken 18.00-19.30. Det er gratis og åpent for alle.

Rita er igangsetter, og driver Verdifestivalen, VFUng og Barnas VF, som startet høsten 2021. Verdifestivalen sin visjon er å skape et varmere lokalsamfunn som inkluderer ALLE. Verdiene er absolutt menneskeverd, likeverd og relasjoner. Vi mener at vi bygger menneskeverd og likeverd gjennom at vi sammen skaper styrkende og bærende relasjoner. Formålet er å bidra til at alle som ønsker å bli inkludert, skal oppleve nettopp dette. Verdifestivalen jobber for å redusere utenforskap, stigma og fordommer rundt rusavhengighet og psykisk helse, og også fysisk helse. Vi jobber for å redusere diskriminering og rasisme. Vi tenker at alle ulike, og likeverdige, og at vi alle skal anerkjennes for den vi ER. Verdifestivalen sitt arbeid starter med alle de frivillige som bidrar til at VF, VFUng, og Barnas VF er mulig å gjennomføre.

Rita har sin faglige bakgrunn i arbeid med mennesker, som vernepleier med videreutdanning i familieterapi, karriereveiledning og bittelitt ledelse, som hun selv beskriver det. Hun har truffet og samarbeidet med mange mennesker gjennom livet. Rita har også en bipolar lidelse 2, ptsd, og livet har ikke alltid vært en «dans på roser», samtidig som hun elsker det! Rita har også 8 andre diagnoser som er fysiske, for Rita er vi "det hele menneske" så alt påvirker alt, også hva diagnoser gjelder. Hun har operert 14 ganger, og tilbrakt mange døgn på sykehus. Senest høsten 2023 fikk hun også kreft. Rita ble 100% ufør da hun var 37 år med bakgrunn i diagnosene bipolar lidelse 2 og ptsd. Hun brukte 7 år på å komme tilbake i arbeid, til 100% stilling. Rita`s absolutt største fokus er at alt skapes gjennom kommunikasjon og relasjoner. Hun er også uredd og modig og lever livet med «hud og hår».

På Angstkafeen får vi høre Rita fortelle om seg selv og sin reise, og Verdifestivalen.