Theremin-aften med Maja Ratkje

Historien bak tidlige elektroniske instrumenter

Velkommen til en helaften hvor vi blant annet tar for oss det mytiske elektroniske musikkinstrumentet theremin, oppfunnet i 1919 av Russeren Lev Termen.

En theremin er en syntheziser som kan spilles helt uten berøring. Det har blitt brukt i film og radioteater for å skape utenomjordiske stemninger. Theremin har dukket opp i musikkstykker i alt fra John Cage og Edgar Varese til The Beach Boys.

Maja Ratkje, en av få norske utøvere som behersker instrumentet, kommer for å snakke om instrumentets betydning for utvikling av musikk og filmhistorien og ikke minst utviklingen av elektroniske instrumenter frem til vår tid.

Det blir visning av film som bruker lyden av theremin i lydsporet og demonstrasjon av en ekte theremin på scenen.