Mossebibliotekenes satsning på film!

av Kristoffer Tangård
01.02.23
I Mossebibliotekene er vi opptatt av at lånerne skal få et fyldestgjørende filmtilbud. Levende bilder er noe mange er opptatt av og bruker tid og oppmerksomhet på; men intellektuell kvalitet og sjelens berikelse er med dette ingen selvfølge. Vi håper å bøte på noe av dette med våre tjenester.

Filmoteket er bibliotekenes egen strømmekanal driftet av Norgesfilm, hvor du oppretter konto med lånekortet og strømmer film i ditt eget hjem: Registrer ny bruker - Filmoteket. Tjenesten har blitt stadig mer populær blant våre lånere, med et foreløpig høydepunkt i desember, som kunne sjikte med over 100 utlån! Som en nyttårsgave til dere har vi derfor økt den månedlige maksgrensen fra 5 til 6 titler. Det vil si at du som har Moss som ditt hjemmebibliotek kan se ENDA EN film hver måned!

Supplér gjerne med Nasjonalbibliotekets egen strømmekanal for norsk kort -og dokumentarfilm - FilmBib: Filmbib.

Zoom-In er bibliotekenes egen podcast hvor vi diskuterer film - som regel noe du kan se på Filmoteket. Hittil har det kommet 3 episoder, og flere er planlagt utover året: Zoom-In: Filmpodcast | Mossebibliotekene. Det jobbes allerede med å klargjøre episode 4, så følg med!

Blu-ray er nå blitt standardformatet når det gjelder fysisk film på video: Treffliste - Mossebibliotekene. Det kjøpes jevnlig inn titler, hvor det velges med omhu blant de beste nye og de essensielle eldre filmene - for voksne så vel som for barn og unge. Samlingen vår består imidlertid fortsatt hovedsakelig av DVD: Treffliste - Mossebibliotekene. Foreslå gjerne en film du ønsker vi skal kjøpe inn, f.eks. ved å sende en e-post til moss.bibliotek@moss.kommune.no. Kanskje finnes filmen på Biblioteksøk, hvor du kan bestille inn filmen selv fra et annet bibliotek: bibsok.no.

Til slutt tips til noen gromme titler vi har kjøpt inn i høy-definisjon det siste året:

The Northman - Mossebibliotekene - rå mytisk action for voksne, som ikke legger en demper på audio-visuell aggresjon.

Big - Mossebibliotekene - smått klassisk fantasi-komedie fra 80-tallet hvor Tom Hanks gjør en særs livat prestasjon som ung gutt i en voksen kropp.

Dune - Mossebibliotekene - nytolkningen av den ikoniske science fiction-romanen har en utsøkt flyt til tross for sin lengde, og er dessuten visuelt mektig.

[Tre nøtter til Askepott] - Mossebibliotekene - nok en nytolkning, her av det ikoniske juleeventyret, hvor det ikke er spart på produksjonsverdiene, til flott effekt.

Aladdin - Mossebibliotekene - en av de beste Disney-tegnefilmene i "nyere" tid, med høyt nivå på både miljøskildring, humor og musikk.